Sunday, September 19, 2010

[2nd year] - Panggilan Pulang


*post ini adalah post sementara..bakal di-delete kelak

Assalamualaikum w.b.t

Awwalan..saya mengucapkan Selamat Hari Raya buat sahabat sekalian..Maaf dipohon jikalau ada salah dan silap dari pihak saya..

Seterusnya,baharu pagi tadi saya selesai berbincang dengan Dr.Huda Khalifah (coordinator 3rd year) bagi melihat sendiri perancangan jadual yang dilaksankan bagi semester kita yang berikutnya..

Beberapa perkara yang perlu diambil kira buat sahabat sekalian :

1) Tiada perubahan akan tarikh bermulanya kuliah..kita akan mulakan kuliah pada 2/10/2010..Insya-Allah dimulakan dengan PBL


2) Berikut saya senaraikan tarikh mid-term exam yang bakal kita tempuhi apabila bermulanya kuliah:

(a) 16/10/2010 – Mid-term Community Medicine

(b) 23/10/2010 – Mid term Integrated (Subjek belum ditetapkan)

(c) 30/10/2010 – Mid term Integrated (microbiology & Parasitology sahaja)

Justeru memandangkan saya mendapat respon ada sahabat yang ingin melewatkan tarikh untuk kembali ke Mesir,saya MENGINGATKAN & menyeru sahabat untuk mempertimbangkan hasrat tersebut kecuali bagi mereka yang sebenar-benarnya mempunyai hal yang tidak dapat dielakkan..

Terutama buat Community Medicine,kita hanya mempunyai 6 lectures sahaja sebelum bermulanya mid-term exam..

Seawal 3/10/2010 lecture buat Community Medicine akan bermula..

Andai mungkin ada antara sahabat yang memandang ringan kan subjek ini,ingin saya BERPESAN buat sahabat bahwa Tahun 3 adalah Tahu terakhir kita sebelum memasuki tahun clinical..

Usahlah gara-gara sikap kita yang mengambil ringan akan usaha kita dalam menuntut ilmu,maka ditakdirkan kita untuk mengulangi subjek peperiksaan tersebut..

(berdoa mohon dijauhkan & dimasukkan kita dalam golongan yang berjaya)..

Sahabat sedia maklum untuk memasuki tahun clinical adalah TIDAK DIBENARKAN sesekali untuk ‘carry’ mana-mana subjek ke tahun clinical..

Justeru,elakkan niat meringan-ringankan pembelajaran pada semester yang akan datang ini..

Berusahalah sebaiknya..setiap kejayaan yang ingin dicapai memerlukan kepayahan & pengorbanan..mudah-mudahan sama-sama kita berjaya melalui tahun yang akan datang ini dan lulus untuk memasuki tahun clinical bersama..



PENANGGUHAN SEBARANG TARIKH EXAM

Beberapa perkara perlu saya jelaskan akan hal ini..

Ingin saya berterus-terang pada sahabat sekalian,sepanjang mana saya di bangku SR,kerapkali saya menerima pelbagai alasan untuk menangguhkan exam ke tarikh yang lain..

Bukan ingin menolak cadangan sahabat namun terlalu acap kali kita sering menganjurkan untuk menangguhkan tarikh exam..

Sepertimana pernah saya nyatakan dahulu..saya sendiri malu untuk berjumpa doktor &professor,berdepan dengan mereka sehingga menyusahkan mereka untuk melaksanakan hasrat kita..

Justeru,mulai semester hadapan,saya berharap sangat sahabat sekalian dapat bersedia lebih awal untuk menghadapi peperiksaan yang menduga..

Tidak perlu ditangguh-tangguh..langkah yang lebih baik adalah untuk bersedia atas apa jua rintangan yang datang menimpa..


Ambillah ia sebagai jihad kita di medan ilmu..sebagaimana bagi mereka yang pergi berperang di medan jihad,yang senantiasa bersedia dengan serangan musuh yang datang tanpa mengira masa..

Begitulah jua dengan kita,kita bersedia dengan apa yang sepatutnya..kelas kuliah&praktikal menjadi senjata persiapan kita sebelum bertemu harinya..itulah jihad kita sebagai penuntut ilmu..


Malahan,ambillah ikitibar akan semester lepas..bagaimana acapkali kita menangguhkan tarikh peperiksaan maka kesan jangka panjangnya,kita terpaksa menghadapi kuliah selama 4 jam berderetan..

Pilihlah yang sebaiknya..kami di pihak SR mengharapkan keputusan yang sebijaknya dari sahabat sekalian..

Sebagai tambahan,saya mendapat jaminan dari Dr.Huda bahawa kita tidak akan menghadapi kuliah selama 4 jam melainkan jikalau terdapat cuti umum dalam minggu tersebut..maka kuliah akan dilaksanakan selama 4 jam sebagai kuliah ganti cuti umum..

Yang terakhir,mungkin ada yang menyatakan kami di sini tidak memahami keadaan sahabat-sahabat di sana..pelbagai masalah yang perlu dihadapi untuk kembali ke Mesir..

Bukan niat kami untuk menyusahkan sahabat sekalian..namun itulah yang terbaik yang dapat kami hadirkan...sahabat sedia maklum akan bagaimana sistem pelaksanaan pembelajaran di sini..sedikit sebanyak menguji kesabaran & ketabahan kita dalam menuntut ilmu..

Daripada merungut meruntaikan permasalahan diri,apa salahnya kita berusaha untuk berdepan dengannya..cuba untuk mencapai penyelesaian sebaiknya..

jadikan kesusahan sebagai berkat untuk mencapai kejayaan..belajar untuk berkorban akan apa yang ada..dan belajar untuk bersyukur akan kemudahan yang diperolehi..Insya-Allah,akan lebih berkat ilmu yang diperolehi..



Maka,muhasabahlah diri masing-masing..kita sama-sama sudah matang untuk membuat keputusan sebaiknya..

seorang penuntut ilmu mengerti apa yang LEBIH UTAMA buat dirinya..cukuplah cuti panjang yang diberikan selama ini..wallahua'lam..

Maaf sebarang kekurangan dari diri saya..

Jzkk~


6 comments:

  1. tq vvm
    daripada abang syatbi hehe parasitology niyh

    ReplyDelete
  2. thx afiq, btw 2/10 tu adakah hnya ada pbl sahaja? lecture ade ke tak? aku risau jugak takut2 takde org yg datang masuk pbl ni..ramai yg balik lmbat..

    ReplyDelete
  3. ya. terima kasih SR. SR telah banyak berjasa. terima kasih lagi.

    ReplyDelete
  4. thx afiq, btheway nk tnye, 2hb tu ade kelas pbl sahaja ke? lecture xde lgi?

    ReplyDelete
  5. to anonymous : ur welcome..

    to hanani: sama-sama

    to abu :2hb cuma ada PBL sahaja..tapi sepatutnya yg PBL yang perlu datang sebab kehadiran diambil kira..

    ReplyDelete