Thursday, December 17, 2009

Maafkan aku,sahabat..



Maafkan aku,sahabat..


bukan kerana aku berkhndak begitu..

mmgku akui..
bnyk dah berubah akan diriku..

bkn kerana aku ingin menjauhimu..
bkn kerana aku membencimu..

bkn kerana aku ingin membisu..
bkn krn aku mementingkan diriku..

aku sedar perubahan itu dtg dariku..

aku membisu..
bknlah kerana tidak ingin menceritakan pdmu..

tapi..
aku mengetahui akan diriku..
mengetahui akan pemikiranku..
aku bimbang ia akan membebankan dirimu..


menjauhimu..

bknlah khndak aku..
aku cume ingin isikan masaku..
dgn menelaah ilmu-ilmu yg masih belum dicapaiku..


aku menolak ajakanmu..

bknlah kerana aku sengaja ke atasmu..
tapi..
aku mengetahui..
masa sudah pun berlalu meninggalkanku..

kata kamu..
aku perlukan ruang utk driku..
prlukan sdkit kegembiraan utk diriku..

tapi fahamilah..
inilah kegembiraanku..
mencari ilmu adlah keinginanku..
tidak akn aku merungut hilangnya ruang utk diriku..



maafkan aku,sahabat..


adakalanya aku menyepi sebegitu..
bknlah kerana aku ingin mengelakmu..

tapi fahamilah..
aku cuba ingin menjaga kata-kataku..
telah bnyk hati terluka angkara lidahku..
telah bnyk fitnah berlaku krna lisanku..




maafkan aku,sahabat..


aku sedar..
aku sudah kurang bergelak tawa bersamamu..
bknlah kerana aku tidak ingin bergembira dgnmu...

tapi fahamilah..
aku sedar tatkala aku ketawa itu..
stp dekah & suara itu..
menyebabkan aku terlalai dari diriku..

stp ilmu..
perlahan-lahan keluar dari dekahanku..
meletakkan jiwaku kegelapan dlm dekahanku..




maafkan aku,sahabat..


perubahan itu..
bkn kerana kamu..
bkn kerana kekurangan kamu..

tapi ia adlah kekurangan diriku..
aku ingin membaiki diriku...

biarpun sungguhnya..
tiada pernah engkau ketahui apa yg tersirat di hatiku..

namun..
doaku adlah tetap utkmu..
semoga Allah memberkatimu~




Wednesday, December 9, 2009

It's for your own future



"don't be afraid to exam"


"...of what i'm explaining it's for your own feature" - Dr.Amal Borhamy

begitulah kata2 yg diberikan tika lecture physiology pd td..

"you're a doctor...it's between u and patient and between u and Allah"..

kata2 Dr.Amal mmglah adlh suatu kebenaran yg nyata..
sedkit sebnyk menyedarkan realiti kita sbg bakal doktor di masa hadapan..

kali ini tgn menulis bknlah utk sbg judgement bg mane2 pihak..cme sbg kesedaran pd diriku dan juga shbt2 bakal dktor di masa hdapan..

Realiti kini,kebnyakan kita..apabila tibanya waktu exam..waktu itulah kita bersengkang mata menyelak buku2 kuliah & nota2 lecture yg diberi..

Dari sudut hikmahnya..exam itu mampu membuat mereka yg selama ini malas menjadi rajin..
buku yg disimpan sbg khazanah dikeluarkan dari petinya..dan seumpamanya..

tapi..tidakkah tindakan ini menunjukkan kita belajar adlah utk exam semata??

Peperiksaan hnyalah satu marking bg kita bg ilmu yg telah kita capai dlm tempoh pembelajaran kita..melihat prestasi kita sbg seorg peljar yg bakal bergelar doktor..

Sbg pelajar at-tibb..sewajarnya kita lihat apa yg ada di hdpan kita..masa depan kita..

kita bakal berdepan dgn pesakit..bknnya sesuatu yg boleh diselesaikan dgn matematik atupun logik..tp apa yg bakal kita berdepan adlah suatu nyawa...nyawa yg meletakkan harapan pd insan yg bergelar doktor..

"it's between u and & patient and between u and Allah" - Dr.Amal

ya..mmg apa yg kita lakukan di masa hdpan kelak adlh melibatkan keduanya..antara kita dgn pesakit..dan antara kita dgn Allah..

apakah dgn usaha kita sekarang..kita mampu memenuhi tggungjwab dlm dua perkara tersebut??

mampukah kita menjwab persoalan drpd Maha Esa atas apa tanggungjwab kita dlm memnuhi kehndakNya?

Tugas adlah suatu ibadah..dan belajar juga adlh suatu ibadah..Ibadah bknlah suatu perkara yg kita lakukan smbil lewa..ia memerlukan keikhlasan dlm mencari keredhaanNya..

mari kita lihat situasi hari ini..apakah ini diertikan ikhlas dlm ibadah perjuangan kita sbg seorg pelajar?..



Belajar itu 'skema'


inilah salah satu manipulasi pemikiran barat yg diterapkan di dlm jiwa para pelajar..lbih juga dikenali mereka yg kuat belajar ini sbg 'nerd'..

seringkali aku terdgr:

"ala..x pyah r nak nerd sgt..asal lulus..dptlah masuk clinical year..da ckup da"

itukah matlamat kita dlm pencarian kita sbg pelajar at-tibb??
alangkah ruginya kita apabila meletakkan niat kita sebegitu..ruginya kita tidak merasai nikmat dlm bersusah menuntut ilmu..

Sabda Rasullah S.A.W:

"Barangsiapa yang menempuh perjalanan mencari ilmu maka kelak Tuhan akan permudahkan baginya syurga"

(H.R : Muslim)

Jalan menuju ke pintu syurga sudah pn terpampang di mata..hnya kita itu sdiri terlalu keras hati utk melihatnya..

Membenarkan diri kita dimanipulasi oleh pemikiran Barat bhwa belajar itu adlh utk org nerd..tak 'macho' apabila dipndang nerd..malukan diri akn digelakkan rakan apabila kita melihat kita tekun utk belajar..lbih2 lg dlm bidang medic ini..semuanya dipndang sbg nerd..

alahai ..hati..ubahlah pemikiranmu..ruginya kita lebih memandang pandangan manusia berbanding pandangan Allah S.W.T pd kita..

ruginya kita tidak ingin mencari keredhaan serta janji Allah S.W.T pd mereka yg bersusah utk mencari ilmu..

malah kita mengutuk,mengeluarkan bhsa2 kasar apabila diuji dgn kesusahan dlm at-tibb ini..

nauzubillahu min zaalik..



Keseronokan dan hiburan


apabila berada di perantauan..maka bebaslah pelajar2 drpd pandangan ibu bapanya..Kalau dulunya..ke mane hndak pergi,akn disoal..akn diperhatikan pergerakan keluar masuk mereka drpd rumah..

tapi..apabila sudah berjauhan..segalanya menjadi faktor kebebasan..shgga tidak sedar bertapa terlalainya kita drpd apa yg diharapkan oleh kedua ibu bapa kita..

"Hidup nie mst enjoy"..

Falsafah kebaratan inilah yg kita terapkan dlm hidup..

"Life is for enjoyment"..

Barat berjaya mendidik jiwa2 kita utk jauh drpd apa yg dituntut Maha Esa..sdgkan kita dicipta adlah utk beribadah kepadaNya..

mmg adlh lumrah bhwa manusia ini suka kpd hiburan..tp kesemua itu perlu kita ketahui batasnya..perlu diketahui ke mana perginya..apakah ia akn melalaikan atau tidak..

di dlm hidup sbg seorg pelajar..diakui menuntut ilmu perubatan merupakan suatu yg berat..dan adakalanya kita perlukan hiburan utk merehatkan diri..

tapi..
jgnlah kita bazirkan hmpir stp kelapangan waktu..hanyalah dgn hiburan..hgga melalaikan kita akn tanggungjawab kita sbg seorg pelajar..shggakn hmpir stp jam kita duduk di hdapan laptop..
layan movie..layan ym..etc..

sedar x sedar..kita msuk hari yg keesokannya..kita menggulang perkara yg sama..hari2 berlalu dibazirkan tanpa kita sedari..nikmat kelapangan waktu kita biarkan begitu shj..

bertepatanlah dgn sabda baginda S.A.W :

"ada dua macam nikmat yg sering dilalaikan oleh banyak manusia iaitu nikmat kesihatan dan nikmat kelapangan waktu"

(H.R:Bukhari)



begitulah antara sifat kita yg meletakkan kita tergelincir drpd landasan dlm kejayaan dlm menuntut ilmu..

kita terlalu asyikkan dgn sesuatu yg zahiriyah shgga kita tidak nmpak bertapa manisnya bersusah itu dlm mencari ilmu..

lihatlah imam-imam kita terdahulu..

Imam Nawawi sndiri diriwayatkan mengulangkaji sbnyk 12 subjek seharian dlm usaha beliau mendalami ilmu shggakn berjaya menulis berbagai kitab yg menjadi rujukan shhga hari ini..hggakn beliau tidak pernah makan timun kerana dikhuatiri menyejukkan badan dan membuatkan beliau rasa mengantuk..

Imam as-Syafie sdiri menggunakan kertas2 terpakai utk menyalin ilmu shggakan penuh bilik beliau dgn kertas2 yg ditampal..apabila sudah dihafal..barulah beliau menanggalkannya drpd dinding..

Lihatlah bertapa susahnya imam-imam kita bermujahadah dlm menuntut ilmu..mereka merentasi jarak2 perjalanan yg jauh semata-mata utk menuntut ilmu..

Kehebatan mereka mengatasi orientalis-orientalis barat yg kita sibuk puja-pujakan..

Ilmu itu dtg kerana keikhlasan mereka dlm menuntut ilmu..mencari keredhaan Allah S.W.T dlm memperjuangkan agama Allah..moga syurga & rahmat sbg ganjaran bg mereka..

jadi..sejauh mane mujahadah kita dlm menuntut ilmu ini...kita ukurlah pada diri..

kita bknnya menuntut ilmu sekadar utk membulatkan jwpn2 di dlm kertas..

tp adlh persiapan kita utk akhirat kelak..masa hdapan kita yg sebenar~..

wallahua'alam..






Sunday, December 6, 2009

::Hujan::


Hujan~

trase sejuknya hari..

aku berlari melintasi jalan..
br pulang dari kuliah..

berdiri di dlm tram..

tak sangke..
terase bahagianya..



melihat titisan berkat dr Ilahi..
Dialah Maha Penyayang dan Pemberi Rahmat..


Hilang sbntar kepenatan yg menerpa..

merasai bertapa bermaknanya erti kesusahan menuntut ilmu..

diturunkan hujan

sbg nikmat ketenangan hati


merasai keindahan salju..


Aku sukakannya~



Segala pujian bagiMu,Ya Allah...





Saturday, December 5, 2009

::Berusahalah wahai Hati:::


Entah knape..
mlm nie..
aku terase berat di hati..
badan pun terase sgguh letih..

namun..
aku ambil gak kesempatan utk updatekan blog...
terlalu lame dibiarkan kekosongan


hakikatnya..
beratnya hati
disebabkan terase beratnya..
permulaan bg blok CardioVascular System(CVS) yg baru nie ..

seminggu belajar..
kemudiannya..
exam bakal menduga..

kata sahabat..
aku perlu berehat..
x payah risaukan sgt psal mggu depan..

bknnya aku tidak ingin berehat..
tapi
ckup r 9 hari cuti yg diberikan..
terlalu bnyk masa berlalu..
tanpa ilmu diisi dlm hati..
meletakkan aku sbg yg lalai..

mlm nie..
terase bgaikan hilang semngat..
cbe mencari kekuatan
di sebalik dugaan Ilahi..

mendoakan ketabahan buat hatiku..

aku masih ingat janji2ku..
sblm aku kmbali ke bumi anbia'
diharap..
masih ada secebis kekuatan darinya..

"berusahalah wahai hatiku"



"katakanlah : "wahai hamba-hambaku yg melampaui batas terhadap diri mereka sendiri,jgnlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.
Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya.

Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"

(Az-Zumar : 53)




Thursday, November 19, 2009

::Kalaulah jiwa itu memikirkannya::

"lapar"..

aku berkata pd diriku..

selesai shj solat zuhur..aku ambil masa utk berehat..penuhkan khdak perutku..

spt biasa..kedai Ahmad berdekatan dgn kuliah mnjd destinasi..kbetulan aku smpai..ramai plajar junior da pn nk beredar keluar...so,mkn sorg je r time tu..

aku pn duduk kat tingkat atas..bukak buku yg aku sengaja bawa utk dibaca..

selesai order..
5 minit kemudian..

meluru masuk seorg arab...kecoh..masuk dgn marah2nya..sudah menjd kebiasaan m'dgr arab bertengkar bila berada di bumi Mesir nie..tp kebiasaanya,pertengkaran tu hnyalah skjp..dan hnyalah bertengkar mulut..

aku pn smbg balik m'bce..buat tak endah dgn bising di bwh...

"barrahhhh!!!" (keluar!!!)

berdesing telinga aku terkejut m'dgrkan suara tu..suara tu x lg x bkn,suara Ahmad..aku tersentak..keadaan kat bwh kecoh..aku meluru ke tangga..melihatkan ape yg berlaku..

itulah kali pertama aku lihat..Ahmad marah..bertengkar dgn seorg arab..

selama ini x prnh aku tgk Ahmad dgn muka seriusnya..dia selalu senyum dgn janggut pnjgnya yg tersusun kemas..
"aiwah,doktor..faddhal.."

"ammil eh,ya doktor?" (apa khabar,dktr?)

itulah selalu kalau aku dtg bersinggah ke kdainya..klau ade exam ari tu..dia selalu berpesan suruh igt akn doa nabi Musa ketika berdepan dgn Firau'n..tidak heranlah aku mmg selesa mkn di kedainya..orgnya mesra...

tapi kali nie..aku tergamam..

aku berdiri kat tepi tangga tu..cbe m'dgr ape yg diorg tengkakkan..arab2 mula berkerumun..
kat luar pnuh dgn arab melihat ape yg terjd..aku pula terkurung kat dlm kedai tu..Ahmad diredakan oleh arab yg laen..

tp yg sebaliknya..si arab yg marah2 nie..x reda kemarahannya..aku cuba menangkap ape yg dia bisingkan..mmg bingit telinga..aku cuma boleh m'dgr dia menyumpah2 kdai Ahmad..
masya-Allah..

Ahmad pn da reda..si arab nie pn cme bising2 je..aku pn kembali naek atas..biarkan je si arab nie tenang sdiri...baru je aku duduk..aku pndang ke bwh..

Astaghfirullahal a'azim..

arab nie x mengalah..dgn bising-bisingnya..dia baring kat ats lantai kedai..menjerit:

"ana a'ayan!" (aku sakit!)..

apalah yg sakitnya pakcik nie??..tidak sudah2 menyumpah kedai tu...malah siap berdoa agar dijahanamkan kedai Ahmad nie..

aku perasan Ahmad kat dapur..mendiamkan diri..cbe bertenang melihat kelakuan pakcik arab nie..

x lame lpas tu..si isteri arab nie dtg..aku cbe m'dgr perbualan diorg dr tangga..tp syg..mmg susah nk fhm ape yg dorg ckp..keadaan time tu mmg emotional..arab2 kat sekeliling bising2..marahkan si pakcik arab nie..

"sollu a'ala nabi!!"..itulah yg aku dpt tngkap arab berkata pd pakcik nie..
arab laen menegur si pakcik nie..si isteri pn turut menasihatkannya..suruh dia bgun dr lantai tu..

terkilan rasenye..aku melihat mulutnya menyebut selawat ke atas nabi..tapi perbuatannya tidak seindah selawatnya..smbil berkata2..dia mengaku dirinya muslim tp tidak sedarnya perbuatannya yg melampaui batas..bergolek di ats lantai...moga Allah mengampuninya..

keadaan semakin tegang..hgga ketika..masuk seorg budak kecil..dlm lingkungan 2-3 thun..
smpai shj di hdpn pakcik nie..

si anak kecil nie menangis..

"baba2!!"...

Ya Allah..anak kecil ini ketakutan melihat ayahnya berkelakuan sebegitu..dia menangis btul2 di bwhku yg tgh berdiri di tepi tangga..si ayah x endah..sedikit pn tidak perasankn anaknya..dia msh berbaring...marah2 tidak tentu hala..

"um ya baba..um ya baba!!" (bangunlah ayah,bangunlah ayah!!)

sepatah demi sepatah aku dpt menangkap kata2 anak kecil nie..

smbil memegang tgn ayahnya..si anak menarik smbil menyuruh ayahnya bgun dlm tangisannya..

entah nape tika itu..aku sayu melihatkan si anak kecil..masakan apabila melihat ayahnya sdri dlm keadaan begitu..terasa sebak di hati merasakan perasaan melihat org yg kita syg sebegitu..

si anak dr td terus menerus menarik tgn ayahnya..

apakah si ayah tidak fikirkan sygnya anak itu padanya??...

lg skali si nak itu menangis dgn kuatnya..

"um ya baba!!..um ya baba!!..um!!"..

Ya Allah..smpai hati seorg bapa menurut egonya smpaikan tidak hiraukan si anak kecil ini..

aku geram...
aku menegur pakcik nie..

"Huwa walad,khoif!!"..(anak kecil nie takut!!)..

suara aku tenggelam..ckit pn x kdgran..yg hnya kdgran suara2 arab yg kebisingan memarahi pakcik nie..

kbtulan teguranku didgri arab di sblhku..dia pn same menegur..mengulang kmbali ayatku...
pun tiada respon dr si ayah..keadaan btul2 kecoh..Ahmad cbe masuk cmpur..tp dihlg pembantunya..suasane tegang...

orang ramai menarik pakcik nie beramai2..mengangkat tgnnya..dan dibwa ke luar..

suasane tenang seketika..tp pakcik nie x prnh reda..kat luar anginnya masih meluap..
aku buat tak endah..hrpkan biarkan pakcik nie tenangkan diri..nnt letih r tu lpas marah..

aku smpt tnye pembantu kedai...apa yg berlaku..kurang faham ape yg berlaku bile dia terangkan..tp yg aku dimaklumkan yg pakcik nie ttbe dtg kedai menumbuk salah seorg pebantu kedai yg lain..aiman namenye..sbb tu Ahmad marah..dtg2 serang pembantu dia..begitu r..

aku tak mampu ckp pape.arab a'ami msh blum dikuasai..hnya sekdar mampu mendgr ape yg diterangkan..

aku perhatikan pakcik nie dr atas..dan..

tak lame lpas tu...tup..tup..dia baring atas lantai lg..kali nie kat luar..Masya-Allah..
ke mane perginya imannya yg mengaku sbg seorg muslim??

alhamdulillah...kebtulan dia buat sebegitu..sebuah ambulan lalu kat situ..paramedic turun nk bg rawatan..

tp pakcik nie melawan..dan akhirnya..dgn bantuan org ramai..dia diangkat masuk ke dlm ambulan..utk dihntar ke hospital..

aku smpt melihat...si isteri dan si anak menangis melihat yg tersyg dihurung masuk ke dlm ambulan..

kalaulah si ayah ini mengerti..betapa dia dah susahkan org di sisinya..hnye kerane ego..tidak mahu mengalah..sggup berguling di lantai..

siapalah kita utk menilai..tp ape yg berlaku mengajar diriku utk melihat org yg ada di sisi kita..
menyayangi mereka seadanya sptmana mereka meletakan harapan pd diri kita..

Ya Allah..tabahkanlah hatiku..

selesai makan..Ahmad smpat menegur aku..spt biase..

"ammil eh ya doctor??"...smbil tersenyum..

dia msh menanya soalan yg same..dan masih senyum utk pelanggannya..

mudah-mudahan ade hikmahnya bg Ahmad dan juga pakcik td...



"sesungguhnya orang-orang mukmin itu adalah bersaudara,karena itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat"

(al-hujuraat:10)

Saturday, November 14, 2009

Chronic venous congestion (CVC)



Alhamdulillah..praise to Allah..


it's been about a month of haematology block being conducted..
it's quite tough compare to the last block..and my blog also recently been outdated since the schedule are too compact along the weeks..

ok..i take this time updating my blog by making some sharing of knowledges..perhaps it might useful to all of my frens..


Chronic venous congestion (CVC)..

I thinks all of us had revised the hand-out lecture of hypermia..let just focus on the chronic venous congestion/chronic systemic congestion based on the hand-out..

CVC
Caused by : chronic right side heart failure..
due to several factors:
(i)mitral stenosis
(ii)left heart failure
(iii)pulmonary disease
(iv)constrictive pericarditis


1)Mitral stenosis
Def : a valvular heart disease characterized by narrowing of the mitral valve of the heart..

actually..mitral stenosis is also a cause for the left side heart failure..so,it's the best to decribe this disease in upper-hand in it's mechanism of causing the right side heart failure rather than the left side heart failure(such as in the hand-out)..

in mitral stenosis..the mitral valve are narrowed causing some blockage of transferring the blood from the left atrium to the left ventricle to be pump out all over the body..

lets imagine..of how if a blockage at atrioventricular junction of the left side..

sequently..in continuation of blood transfer from the lungs through the pulmonary veins,an increase of pressure on the left atrium will occur since the blood slowly pass through to the left ventricle..

this pressure causing a backflow of blood into the pulmonary vein which supposely transfer
the oxygenated blood from the lungs to the heart..

and by now it become backwards..the blood are pushed from the left atrium to the lungs through the pulmonary veins instead!!..causing increase hydrostatic pressure of the pulmonary vasculature in the lungs..

now we focus on:

CVC of the lungs

the increase of hydrostatic pressure of the pulmonary veins is transmitted throughout the microcirculation(capillaries) in the lungs..

the pressure increases causing engorgement of the blood vessels consequently lead to rupture of some capillarries..this condition give an oppertunity of RBC escaping into the tissue of the alveoli (haemorrhage)..this escaped RBC are ruptured when they enter the tissue and haemoglobin will be released..

the released Hb will then be engulf by macrophages and being degraded into haemosiderrin..which can being seing as brown pigments from the microscope..this known as the 'hemosiderin-laden macrophages' OR the 'heart failure cells'..

Prof just once told that..once the laden is formed or seen..it's also indicate that the right side heart failure have occured by the same time..the more increasing the number of the laden,the chronic of the right side of the heart is being..that's why it is called the 'heart failure cells'..

How come the right side could be affected?

it is the same theory as above..when the microcirculation of the lungs is affected..there is also increase of hydrostatic pressure at the pulmonary artery which suppose to transfer deoxygenated blood from the heart to the lungs..

i.e,there is backflow of pressure from the lungs to the right ventricle through the pulmonary artery...

so..the right side of the heart are now affected..the systole and diasystole are now being disturbed..so the heart are now cannot pump the blood properly..

so..it is said that the right side heart failure occur secondary to the mitral stenosis which ends up in the systemic venous congestion...i.e:the other organs will also be affected consequently...

that's is how the mitral stenosis causing the right side heart failure.


2)Left side heart failure
the pathway is almost the same as the mitral stenosis in causing right side heart failure..

but in factors causing left-side heart failure,there are several factors rather than the mitral stenosis..such as aortic disease or dysfunction of left ventricle..etc..

3)Pulmonary disease
in pulmonary disease..there is increase of hydrostatic pressure of pulmonary circulation might cause by embolism or infection or etc..which then lead to the right side heart failure..

4)Constrictive pericarditis
actually it is a late sequale of inflammation of the pericardium surrounding the heart..i.e..there is fibrosis of the pericardium consequently after the inflammation due to severe infections..

the fibrosis form around the pericardium make a shell preventing the heart from expanding when blood enters through it..the regulation of the systole and diasytole are disturbed..and heart failure of both side occured..leading to congestion of pulmonary circulation..


Some questions i've been encounter with


What are cardiac cirrhosis?
i've had confirm with the prof..they said it is liver cirrhosis secondary to the heart failure..
what does it means?..
in liver cirrhosis,they are multiple of causes such as viral infections,alcoholism and etc..but in this case,the liver cirrhosis is due to the systemic congestion of the heart leading to occurance of centrilobular necrosis and subsequently central fibrosis of the liver..thus,it is more commonly called cardiac cirrhosis..

Why are central hepatocytes are more affected in undergoes cell injury rather than peripheral hepatocytes?
if we flashback on our mind..the central hepatocytes are nearer to the portal vein rather than the peripheral hepatocytes..we know that,vein contain deoxgenated blood..thus,the central hepatocytes are more affected to hypoxia and will undergoes cell injury rather than peripheral hepatocytes which are nearer to the arterioles and can still receive oxygenation from the blood..

But in chronic stage..the central hepatocytes will undergoes necrosis..and the some of th peripheral will also undergoes cell injury(fatty changes)

why are in acute stage,the alvelar septa of lungs are oedomatous but in chronic stage,it is fibrotic?
when in chronic stage,the septa will undergoes healing by fibrosis since the causes are severe and didn't be treated..causing the fibrosis of the septa..and thickening of it..


ok.. i think it is enough from here..

actually,what i'm explaining is based on my level as a 2nd year student..there is a wide broad of pathophysiology of heart failure due to congestion..

there are other colleagues whom are better on explaining part of this..so,any mistakes of mine..i'm sorry and i'm opened for discussion..

you may refer any international books or websites for more understanding..

i'll end up my writting with this hadith(in malay) to consult it within ourself:

Rasullah S.A.W bersabda:

"ada dua macam nikmat yang sering dilalaikan oleh bnyk manusia iaitu nikmat kesihatan dan nikmat waktu"

(H.R:Bukhari)

wallahua'alam..


Wednesday, November 4, 2009

:::Lisanku:::

"Terlalu banyak bercakap"..

itulah yg aku gmbrkan diriku spnjg mggu ini..

sepnjg perjlnn pulang dr kuliah td..
aku berfkir aknnya..

trase diri ini sggh bersalah..
aku tidak sedari ke mana perginya perckpanku..

sesampai rumah..
aku capai kembali sebuah buku..
karya Dr.'Aidh bin Abdullah Al-Qarni..

aku buka kembali pd muka surat yg ku tandakan..
petikan yg menjadi peringatan buat diriku...

mengungkap kembali kisah antara Mu'adz dgn baginda Rasullah S.A.W:

Mu'adz berkata :
"wahai Rasullah,tunjukkan kepadaku suatu amalan yang dapat mendekatkanku ke syurga dan menjauhkanku dari api neraka"..

maka,Rasullah bersabda :
"Wahai Mu'adz!Yang engkau tanyakan adalah perkara yg besar"

hadis ini dipetik penulis melalui kitab al-Arba'in an-Nawawiyah..

kemudian baginda bersabda:
"hendaklah engkau menyembah Allah dan jgn menyekutukanNya dgn apa pn,mendirikan solat,membayar zakat,berpuasa pada bulan Ramadhan dan menunaikan ibadah haji jika mampu"

itulah jwpan baginda bg pertnyaan Mu'adz..erti sebenarnya Islam..

Rasullah S.A.W bersabda:
"Mahukah ku tunjukkan kepadamu mengenai kepala,tiang serta puncak suatu perintah padamu?Kepalanya adalah Islam,tiangnya adalah solat dan puncaknya adalah jihad di jalan Allah"

kemudian baginda bersabda:
"Mahukah ku tunjukkan kpd kamu pintu-pintu kebaikan?puasa adlah perisai,sedekah itu menghapuskan kesalahan dan solat di tgh mlm"..Kemudian baginda membaca ayat berikut:
"Lambung mereka jauh dari tmpt tidurnya dan mereka selalu berdoa kpd Tuhannya dgn penuh rasa takut dan harap,dan mereka menafkahkan apa-apa rezeki yang Kami berikan"
(As-Sajdah ayt 16)

Rasullah S.A.W kemudiannya bersabda:
"Mahukah ku tunjukkan kepadamu kunci semua amalan tersebut? Mu'adz menjwb:"tentu sahaja,wahai Rasullah." "Jagalah ini",kata Rasullah sambil memegang lidahnya."

Mu'adz bertnya:
"wahai Rasullah,apakah kita akan diseksa kerana ucapan kita?"

Rasullah bersabda:
"Sungguh,ibumu telah kehilanganmu wahai Mu'adz,bukankah sbgn besar manusia dimasukkan ke dalam neraka kerana lidah mereka?Bukankah manusia diseret ke dalam neraka di atas leher atau hidung mereka kerana perkataan mereka?"

(H.R : Tirmizi,Nasa'i,Ibnu Majah,Ahmad dan Hakim)

begitulah hadis mulia yg diberikan sbg jwpn kpd pertnyaan Mu'adz..


terasa dibelengu bersalah mengingatkan pesan baginda Rasullah S.A.W..

stp kata2..perkataanku sepnjg ini berngiang2 di telingaku..

gara2 dek mengejar ape yg terbentang di dunia ini..aku tidak sedar stp perkataan yg ku luahkan..

lalainya diriku krane tidak mengingatkan diri akn pesan baginda ini..

nmpk spt 'gah' apabila kita pandai berkata..namun,aku khuatiri tiada ilmu &manfaat yg di sebalik ape yg diucapkan lidahku..

terase bagaikan masa menenggelamkanku dgn kata2ku..


"wahai,lidah..kalaulah engkau sedari atas apa yg engkau ucapkan"


Maafkan aku,sahabat..

atas stp lisanku...

Saturday, October 31, 2009

:::Jgn Berkira:::



alhamdulillah..

blok ke-2 da pn bermula..
haematology..
jadual pn da semakin padat..
ari pn semakin kesibukan dgn kuliah2 n klas praktikal...

sudah tentunya..
bila nk msuk lecture hall..
buku menjdi satu keperluan sbg rujukan..

cme..
sejak keblekangan ni..
ade certain kata2..
berngiang2 kat telinga aku..

pnh sekali..

"weyh..apsal ko beli buku nie?..mahal..buat membazir je...baik ko fotostate je..murah"


lg satu..


"giler mahal r buku kuliah..x berbaloi btul..da r fotostate je..smpai *** genih"..


pnh aku berjln..bile ditnye brape harga buku kat tgn aku..lps aje aku menjwb...


"buat ape ko beli..?membazir r..bknnye lecturer nk pakai sgt pn..buku arab nie bnyk fotostate je"..



beginilah kata2 yg selalu dilemparkan..

smpaikan aku sdiri da pn lali nk mendgr..

ayat2 camnie da terlalu biasa didgri..
bermula dari thun lpas lg..
bile start musim nk membeli buku..
itulah yg yg acap kali yg berngiang2...
menjd topik perbualan..

kali ini..
aku bercdg utk menulis akannya..
sbg peringatan bg diriku..
dan juga sbg nasihat kpd shbt2 yg laen..

aku sering tertnye2..
mengapakah kita perlu berkira apabila nk kluarkan duit utk membeli buku?...
tidak dinafikan..
buku2 yg dijual mmg btul2 mahal..

tp..

muhasabahlah diri kita

pnhkah kita merungut..
bila kita kluarkan duit nk beli satu i-Pod?..

prnhkan kita berkira..
bila kita kluarkan duit utk beli sebuah hp yg baru?

prnhkan kita bising..
bila kita keluarkan duit utk beli accessories2 laptop kita?
semuanya kita lakukan..
agar nmpk loaded..
bak kata pepatah melayu skang..

"tak ditelan dek zaman"..

gitulah hidup moden mengajar anak2 muda..
semuanya perlu mengikut peredaran zaman...

tp..
apabila smpai utk membeli sbuah kitab..
10 kali kita berfkir..
siap kira bajet..
ini utk ni..
yg ini utk buku ni..
gitulah yg berlaku..

persoalannya..
rugikah kita membeli sebuah ILMU?

klulah kita membeli brg2 mewah yg laen..
2-3 thun pkai..
rosak..expire...
tukar lak yg baru..

tp..
pnhkan itu berlaku pd sebuah BUKU?
pnhkah ia akn expire..?
prnhkah ia akan rosak?..
kita x sedar..
lagi bnyk kita menggunakannya..
lg bertmbh ILMU kita..
tidak prnh sedkit pn berkurangan..

buku bknlah sekadar buku di luarannya..
tp apa yg penting..
adlh ILMU dr dalamnya..
ILMU sbg pembentuk lahiriah kita..

kita selalu berimpian..
"aku nk jd org berjaya"..
"nk jd the Top"..
tp bgaimanakah semua nie akn berlaku
klu kita sdri berkira utk korbankan harta kita..
hnya utk membeli sebuah kitab?..

itulah sifat moden kita skrang..
ckup berkira utk berkorban mencari ilmu pengetahuan..
pelbagai alasan diletak..

bknnya x mampu..

tgk sdiri bgmane org2 yg susah..
terpakse bekerja mkn gaji..
semata2 utk menampung pelajarannya..

kita tidak mengharungi tahap itu..
segalanya ditanggung..
tidak salah utk berbelanja..
nk beli hp ke..
nk beli i-Pod ke..
or nk beli laptop ke..
dan sewajarnya bersederhana..

dan
bile nk beli buku tu..
biarlah gembira yg bertakhta di hati..
gembira sbb kita bakal menmbhkan ilmu di hati kita
bknnya mengeluh..
harta terbang dek krane sebuah buku..

kita inginkan berjaya..
maka..
cintailah ILMU..
berusaha ke arahnya..
Insya-Allah..
terdpt keredhaan Allah bg mereka yg bersusah utk mencarinya..
tiada pernah rugi..
utk menukar harta bg mencari keredahaanNya..


wallahu'alam..


Sunday, October 18, 2009

:::Terleka:::



bagai tersedar dari lamunan..

hari demi hari berlalu begitu shj..

dalam menempuh hari..
aku tidak sedar ..
hari yg berlalu..
saat2 yg berakhir..
kerana asyik melayan perasaan diri...

terasa sempitnya diri ini..
bila nikmat kelapangan waktu..
ditarik Yang Maha Esa..

terasa sukarnya..
bila nikmat ketenangan..
dihilangkan dari sanubari..
maka dicampakkan pula kesedihan menaungi diri

terasa beratnya..
apabila diri..
ditimba dgn segala stp kedukaan..
sbgai ujian dari Yang Maha Esa...

sedihnya..
tatkala diuji..
terasa diriku tersungkur dari apa yg dituntutMu..

alangkah lalainya diriku ini..


betapa bersalahnya aku pada Yang Maha Esa..

terasa hina sgguh atas kegagalanku..
dlam menempuh ujian dariMu,ya Allah..

maafkanlah aku..ya Allah


"ya Allah..ampunilah dosa hambamu ini..tabahkanlah hatiku menerima stp apa yg ditentukanMu.. sesungguhnya,Engkaulah Maha Mengetahui segalanya"


Monday, October 12, 2009

:::Kebenaran:::




Hari ini..
barulah ku ketahui kebenarannya..
lepas sekian lame aku mencari..
kebenaran dr bingkai kezahirannya..

sungguh mengecewakan..

Barulah ku tahu..
segala sebab-musabab..
di sebalik yg berlaku selama ini..

Terasa diri diperbodohkan..
oleh kerana kejujuran yg ku tunjukkan..



"kerana ia adlah yang sama"



sbg bukti kamu..

walau tiada pernah kamu katakan..

akhirnya..

itulah hakikat yg ku dengari..

salah aku..
kerana sungguh mempercayainya..

harap2..
kebenaran ini..
hnya sekadar mimpi..



Sunday, September 27, 2009

:::Seandainya:::



Sudah terlalu bnyk aku berfikir..

Seandainya diputarkan masa..

Realiti mungkin akn berubah...

tp inilah ketentuan Yang Maha Esa..
sbg hamba..
aku hnya mampu berdoa..
menuntut keampunan & keredhaanNya..

Masa tetap berjalan..
berderai langkah aku berjalan mengejar akannya..
yg makin hari..
tiada pernah ada khabar gembira...

Yg zahirnya diluahkan..
tp yg batinnya dipendamkan..
tiada ape yg mampu dicurahkan..

melainkan yg mereka yg layak..
tp bknlah aku dr kalangannya..

sudah tertera jawapannya..
tiada mahu disangkal..
melainkan...
aku melepaskan semuanya


penulisan menjadi silang kata..
melengkapkan diari kata-kata..



seandainya..


kalau kamu mengetahuinya..





Wednesday, September 9, 2009

:::Berakhlakkah Kita?:::


Baru2 nie
,kita sendiri digemparkan dgn berita yg kurang menggembirakan...Lihatlah di kaca televisyen atau di akhbar2 di mana beberapa org pemuda akn didakwa di mahkamah berikutan demonstrasi berarak 'kepala lembu' membantah pembinaan sebuah kuil..

Astaghfirullahal A'azim...

Malahan...isu di mana rakyat 'Melayu' kita sendiri yg mengamuk ketika perbincangan dua mata antara semua pihak berkaitan isu ini menjadi bahan tayangan di kaca televisyen..tujuan menulis ini bknlah hndak memperkatakan isu yg sdg hangat ini..takutkan tgn yg menulis ini disalah aggpkan..

tp apa yg ingin diperkatakan..Inikah akhlak kita sbg umat Islam di kala bulan Ramadhan ini?..melontar kerusi..berarak dgn 'kepala lembu'...menengking...terpekak melolong ketika musyawarah..tidak malukah kita sbg Umat Islam merosakkan imej kita sendiri di depan mereka yg bukan beragama Islam..?adakah ini akhlak yg diajarkan oleh baginda Rasullah S.A.W?

Beberapa hari lepas,aku smpat mengikuti sesi tazkirah yg disampaikan oleh seorg ustz..menegur akn sikap kita sbg muslim..mengupas akn apakah sbnrnya yg diajarkan oleh baginda Rasulllah S.A.W ketika bermua'malah akn terhdp mereka yg bukan beragama Islam..mlahan menegur sikap golongan2 ini..
Berikut adlah bebrapa perkara sbg muhasabah kita terhdp perlakuan oleh mereka2 yg bertindak membuta-tuli di kaca televisyen..

"Islam mengajar kita menghormati agama lain...malahan adalah memalukan kita merasakan diri kita hebat dgn memperlakukan apa yg kita lihat hari ini..

Kita mengata dan menghina mereka yg kafir sdgkan yg sbnrnya diajar oleh Islam adlah kita sewajarnya memandang mereka yg kafir ini sbg orang yg belum menerima hidayah drpd Allah S.W.T...Maka adlah wajar kita sbg umat Islam berdakwah kpd mereka agar terbuka hati mereka utk menerima Islam bknnya menghukum mereka hanya kerana mereka adlah kafir...

Sirah Rasullah S.A.W pernah menyatakan bhawa ketika mana seminggu sblm baginda wafat,baginda berjln2..dlm perjlnan tersebut,baginda terserempak dgn seorg pengemis yg buta...mengigil2 meminta sedekah...yg mengejutkan,pengemis tersebut merupakan seorg yahudi & anti kpd Rasullah S.A.W..

Maka,Baginda Rasullah S.A.W merasakan kasihan terhadap pengemis tersebut,maka baginda pulang dan bertnyakan kpd Aishah r.a apakah yg ada di rumah...Aishah r.a mengatakan hnyalah sebuku roti yg ada sbg mknn terakhir..maka,Rasullah S.A.W membwa roti tersebut yg satu-satunya mknn baginda dan dibawa pd pengemis tersebut..baginda mematahkan roti tersebut...malahan baginda sendiri menyuap dgn tgn baginda roti itu kpd pengemis yahudi yg tidak sedar bhwa tgn yg menyuap itu..adlah baginda Rasullah S.A.W..

Rasullah S.A.W menyuap pengemis itu stp hari..hggalah baginda wafat....si pengemis itu pula kepelikan dan tertnya2 di manakah org yg selalu menyuapnya stp hari...hggalah Saidina Abu Bakar As-Siddiq berjmpa dgn Aishah r.a...bertnyakan apakah amalan Rasullah S.A.W terdhlu yg boleh dia teruskan pd hari ini...maka Aishah r.a menceritakan perihal Rasullah S.A.W yg selalu memberikan makan pd seorg pengemis..lalu,Saidina Abu Bakar mengambil roti dan pergi utk melakukan sptmana Rasulllah S.A.W..maka ketika hndak menyuapkan pengemis itu,pengemis itu bertnya,di manakah lelaki yg selalu menyuapkannya sblm ini..maka,Abu Bakar As-Siddiq menjwb bhwa dia sudahpn wafat..Si pengemis itu pn menanyakan perihal si penyuapnya itu..maka,Abu Bakar menceritakan bhwa dia adlah Rasullah S.A.W...

Maka terkejutlah si pengemis itu...org yahudi sndri tidak pernah menyuapnya tetapi org yg dibencinyalah yg sggup menyuapnya hari demi hari..Si pengemis tersebut rasa sgguh bersalah mlahan dia menyatakan kpd Abu Bakar,tgn Abu Bakar yg menyuapnya itu sndiri tidak sama spt tgn Rasullah S.A.W..kerana dgn tgn Rasullah S.A.W,dia dpt merasakan kasih syg..

Alangkah betapa mulianya akhlak yg ditunjukkan oleh Rasullah S.A.W terhdp seorg yahudi...yg membenci baginda...namun adkah baginda pernah menyakiti yahudi tersebut?pernahkah baginda melaknat atau menghina hanya kerana pengemis itu adlah yahudi wlaupun baginda mengetahui akan kebencian pengemis tersebut pd dirinya?"

Maha Suci Allah...amat memalukan kita sbg yg mengaku sbg umat Muhammad S.A.W berkelakuan mencaci terhadap umat lain..malah bertindak melampaui batas yg tidak pernah diajar oleh Islam..

Kita lbih suke terpekik-melolong drpd kita berdakwah secara berhemah dan merendahkan suara...bknkah akhlak yg mulia itu suatu unsur dakwah utk menarik yg kafir utk memeluk agama Islam?..kenape perlu dicemari akhlak yg ditunjukkan Rasullah S.A.W dgn ego2 kita membantah tidak tentu hala?..bknkah Islam meletakkan suatu penyelesaian kpd suatu masalah adlah melalui musywarah..bknkah Islam menuntut kesabaran dlm diri stp umatnya?..jadi mengapa kita melupakan semua itu..

secara tidak sengaja,kita mencemarkan bulan rahmat ini dgn adegan 'panas baran' kita...alahai malunya kita utk menjwab perangai saudara kita di hdpn mereka yg beragama lain...malahan,alangkah ruginya puasa kita ketika itu...bagaimanakah amalan puasa itu utk dihadapkan di hdpn Allah S.W.T melihatkan kelakuan kita yg mencemari akhlak Islamiyyah yg diajar oleh baginda Rasullah S.A.W..jgnlah kita dijdkan golongan dimana apabila amalan kita dibawa oleh malaikat utk menghadap Allah S.W.T dicampak kembali kpd muka kita kerana tiadanya redha Allah S.W.T akannya...nauzubillahu min zaa'lik..

Maka,kita nilailah diri kita...sejauh mana kita mengaku akan diri kita sbg umat Muhammad S.A.W...
sbg peringatan utk diriku dan juga saudara2 yg lain..sama-samalah kita mentarbiyahkan diri kita smntara bulan Ramadhan yg semakin hari meninggalkan kita...sesungguhnya diriku ini juga mempunyai kekurangan..dan segala silap dan salah terhadap penulisan ini dpt dimaafkan..
yg baik itu dtg drpd Allah S.W.T dan yg buruknya itu dtg dr diriku sendiri..wallahua'alam





Monday, September 7, 2009

:::Result:::

Alhamdulillah..first of all,praise to Allah..we've enter the middle of Ramadhan..17 days we've been fasting in search for forgiveness and 'redha' from Allah..hope as a ummah of Muhammad S.A.W,this Ramadhan we'll be the month to purely upgrade our iman..and may Allah forgive us all..

Syukralillah a'ala kulli nikmah..
At last,i got my 2nd sem result..a month of awaiting..Alhamdulillah..i've passed this sem and with
no 'C' yet (if got C,i'll surely cry)..although it's too late to be post up coz i got some problem with my internet..

And here are of my result:

Physiology : A-
Microbiology : A-
Biochemistry : A -
Histology : A-
Pharmacology : B+
Anatomy : B
Pathology : B

4(A-) 1(B+) 2(B)

yup..compare to my last result..by this time got some 'penurunan' in result..i lost my one 'A'..haih~
i got my pathology bolded out since at first it's suppose to be B+..but when the university done some recheck on pathology subject..i've been down graded to B..surely quite sad..but what to say it's not my luck..
(
maybe i did something wrong last few days..and been pay-off coz of it...astaghfirullahal a'azim..may Allah forgive me)

my frens in malaysia ask of how our marks would be..so,i posted out of how of our marks been graded..

A : 95-100
A- : 90-94
B+ : 85-89
B : 80-84
B- : 75-79
C+: 70-74
C : 65-69
C- : 60-64

Here are of our system..below than 60 are consider failed(
i don't want to write it down the marks and grade here)
yup...it's quite high and hard..need to struggle out to be the best..


Ok..enough talking about result..

For those who got straight 'A's..mabruk a'alaikum..(
tabrik spring kat korg..hehe)..surely they got pay of what they've been working for..

For those whom their result are better than before..congratulations..it should be some motivation for to be better&hardworking for the next sem..

And for those who are unlucky...brave yourself..surely know that you are been chosen by Allah to be tested..and Insya-Allah..you'll be paid for your patience for the next sem..all the best,my frens..
rabbuna yusahillukum =)

"1 Kegagalan membuka 10 pintu ke arah kejayaan"


Monday, August 31, 2009

:::One Memory:::

7 years..
since i shifted..
it's been a long time passed..

till we bump-off each other..
smiling..
laughed together..
yup..
we've never forget..
a bunch of memories..
talking about through out the years..
being each other..

what a coincidence..
after choosing in our own way..
we got the chance to meet each other..

i'm very glad of it..
for the memories..
i scanned & uploaded..
some of old photos..
just for all of u..



6 Cemerlang & 6 Taubah


Growing up together..
2 Anggerik


although we didn't knew yet the real world is..
3 Anggerik & 3 Saidina Umar


the same persons being through..
4 Cemerlang


5 Cemerlang

lastly..
being naughty together..haha~

it's like a reunion..

by now,
we all have our own ways..
yet..
we still share one memory..


Friendship forever~


Gudluck ;)

Monday, August 24, 2009

:::Putaran Memori:::


Kenapa kita perlu ukirkan senyuman..

Kalau kita tidak mampu melakukannya...
Kenapa kita meletakkan diri..
pada tempat yg kita sendiri tidak mampu berdepankannya..
Kenapa kita ke arahnya...
Kalau kita tahu kita tidak akan mampu menggapainya..

Setiap detik dibiarkan berlalu..
mendiamkan diri tanpa berkata..
melihat kala sekeliling berkata..
selalu tertanya2..tapi tidak mampu berkata..
padah menimpa hati..
hanya sabar menjadi peneman diri..

Hanya melihat..
dari masa ke masa..
dari hari ke hari..
berdepan dgn kekurangan diri..
dan masih..
tiada apa utk dikata..
Si bisu hanya memerhati..
merungkai pertanyaan diri..

Hinggalah..
tatkala sampai waktunya..
memerhati suatu yg tidak dijangka..
ingin bersuara..
tapi..
dikatakan dalam diri..
tiada sebab utk berkata..
sekali lagi..
menelan kepahitan menjelma diri..

Dilakar kembali malam itu..
apabila kata2 menjengah..
detik menjwab persoalan sanubari..
menilai sesuatu yg bererti..
mencari jawapan persoalan yg menimpa diri..
tiada ketika..
tidak pernah dilupakan tarikh itu..

hari berganti hari...
hanya membisu..
meletakkan jauh di sudut sanubari..
spt yg dikata..
spt yg dijangka..
tiada apa yg mampu mengubahnya..
Si bisu hanya mendiamkan diri..
melihat dan cuba mengerti..
meletak diri..
hnya berserah pada Yang Maha Esa...

putaran memori..
-malam 19.7.09-



Tuesday, August 18, 2009

:::Tiada Sebab:::



Kadang-kala..

adlah lebih baik..
kita mendiamkan diri..



tiada sebab utk berkata..



menunggu kebenaran yg perlu diketahui jua..





Tuesday, August 4, 2009

:::Home Sweet Home:::

Alhamdulillah..

selamat gak smpai kat m'sia..
kepenatan..
yet..
still happy..
having at my family back~

special treat for today..
ayam tandoori...
mom's made..
miss it so much.. ;)

end~

Saturday, July 25, 2009

:::kerana Manusia:::

kdg2 aku pelik..
melihat sikap manusia..
merasakan diri mereka seolah2 hebat..
berbangga dgn ape yg mereka ade..

ape yg lbih menyedihkan..
mereka berbangga diri mereka jahat..
berbangga menyatakan diri mereka sbhgn drpd kejahatan..
mengangap diri mereka puas dgn adenye lambang2 drpd ilham2 syaitan..
tiada sedikit pun mereka berasa bersalah..
memuji kejahatan yg tersimpan dlm diri mereka..

tatkala diri diselubung nafsu amarah..
tiada ketika mereka ingat Maha Pencipta..
ape yg mereka mahu..
hnyelah kepuasan jiwa mereka..
tiada keinsafan..
mereka katekan..
mereka sewajarnya sebegitu..

mereka solat..
mereka mengaji..
tp syg..
dlm mase yg same..
mereka merisik ilham musuh manusia..
menanam keinginan pd dunia..
mengejar stp ape yg ade di dlm dunia..

kdg2..
mereka igtkan diri mereka sntiase tepat..
meneka dgn ape kemampuan mereka..
mencampak stp kata2..
tiada mereka sedar..
bhwe mereka semakin jauh dgn Yang Maha Esa..

sesungguhnya...
syaitan itu amat bijak utk menghasut keturunan Adam..
dr sehalus-halusnya hasutan..
sehinggalah kpd dosa-dosa besar..
kerana itulah manusia jatuh..
melupekan Maha Pencipta..

stp helai ketawa mereka..
stp senyuman bicara mereka..
stp kezaliman yg mereka banggakan..
mudah-mudahan..
dikurniakan penyesalan..
agar tiada mereka sesal..
pembalasan di akhirat kelak..


Dan bersegeralah memohon keampunan dari Tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi. Dijanjikan kepada orang yang bertaqwa. (Iaitu) orang yang membelanjakan (hartanya) di waktu senang dan susah, orang yang menahan perasaan marahnya dan mengampuni kesalahan manusia. Dan Allah Taala itu suka kepada orang yang berbuat kebaikan. Dan orang yang apabila melakukan perbuatan yang keji atau menzalimi dirinya, lalu mereka mengingati Allah, mereka terus memohon keampunan dari Allah atas dosa yang mereka lakukan dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu sedang mereka mengetahuinya. Mereka itu balasannya adalah keampunan dari Tuhannya serta syurga yang mengalir di dalamnya sungai-sungai. Mereka kekal di dalamnya. Sebaik-baik pahala bagi orang yang beramal”

[ali-imran:133-136]

wallahua'lam


ya Allah..
kami pohon..
berikanlah petunjuk dan hidayah pd umat2 Muhammad..
Lindungilah kami dr stp bicara iblis dan syaitan..
mudah-mudahan..
keredhaanMU menjd syafaat di akhirat kelak..

Sunday, July 12, 2009

:::Mereka Tidak Segan-silu:::

bkak myspace td..
sje2 tgk update org2 yg aku add..


de r gmbr2 diorg yg br upload..
roll r mouse tu dr ats smpai bwh..


aku terkilan..
aku tgk beberape gmbr..

gmbr yg dikhabarkan "pasangan bahagia"..

tanpe segan-silunya..
mereka upload stp gmbr2 mereka..
dgn berpeluknya..
ditulisnya headline "hepi together"..

Masya-Allah..

kalaulah bahagia sgt sekalipun..
tak perlulah diupload gmbr2 sume tu..
menunjuk yg mereka itu bahagia..

kdg2..
tidak mereka kisah halal & haramnya..
mereka tgkp stp gmbr pelukan mereka..

mereka x sedar ke gmbr mereka ditgk org?
tak malukah mereka dgn perangai camtu?
sedar2...
br aku lihat..
bkn hnye mereka..
tp ramai lg kat luar sane..

ade bnyk lg gmbr diupload...
gmbr psngan laen..
sumenye asyik
upload gmbr diorg berpeluk pakwe&makwe..
seolah2
penuh kt list fren's update aku..
penuh dgn gmbr mereka sebegitu..
tak senang mata aku memandang..

tmbh2 lagi...
tukang yg post comment..
xde sorg pn yg menegur..
sume seolah2 support gmbr yg ditygkan..
de yg ckp "bhgienye"
de yg ckp "fewiittt!!"
de yg ckp "moga bahagie"

inikah bhgia yg dicarikan?

gmbr diupload dgn sesuke hati..
hggakan aku bygkn negara tercinta aku..
seolah2 bagaikan negara barat..

yg dulu tudung berkabung..
tp
sekarang...
bertali ke mane2..
dgn tidak segan-silu..
mereka letak gmbr mereka bertali jd gmbr profile..

Inikah remaja negara kite?

aku bersyukur..
aku jauh dr semua tu..
bila berada di bumi anbia' nie..

tapi..

aku sedih..
aku melihat sahabat2 yg aku kenali berubah..
semuanya jauh dari yg sepatutnya dituntut agama..
mereka katekan hidup time kat u nie,kne r enjoy..



Moga-moga Allah kurniakan hidayah bg mereka..

:::Aku Buntu:::

sekali lg..

aku buntu..

mencari jalan..




terdiam
tiada terkata



stp apa yg mendatang..




menilai stp kekuatan yg ku pertaruhkan..
menjengah stp semangat ku taburkan




"ya Allah,permudahkanlah ia bagiku..."


moga itulah yg terbaik dpt ku hadirkan~

Tuesday, July 7, 2009

:::It's done:::

yup~

it's done..

that's what i said to myself..
nothing else to talk about..

of what i did..
of what i act..

it just of what i need to know..

settle up a riddle..
create a puzzle..
it's only to create the answer..

i gave the answer..
i told the story..
i gave out the solution..

of what i did..
it's now done..

by now..
the answer been shown..

of what i need to do..
there's nothing else..

only hope and pray..
and..

"it's done for me"

Monday, July 6, 2009

:::si anak kecil:::

br abis exam microb td..
yup..quite hard..
n hari nie mmg penat..

spt biase..
klu balik,aku suke naik tram(train)..
leh rilek2 kn jap fkiran..
smbil berdiri kt tepi tgkp..
amik angin..
dgr lagu dlm hp..
as usual..

tp td..
tgh2 aku khsyuk layan lagu..
de r t'dgr..
dak kecik menangis..
ckup kuat..
smpaikan aku yg pkai earphone nie pn leh dgr..

aku nmpk telatah seorg laki dpn seorg anak kecil..
usia dak tu dlm lingkungan 4-5 thn dgn kakaknya(7-8 thn)..
n mgkn laki tu ayah dia kot..
kat tgn si ayahnya..de r satu brg..
nmpk cam getah..tp pendek..

tap!!..

sekali dia hayun getah tu kat si anak yg tgh nangis tu..
meraung la si anak tu bile t'kne serpih2 pedih drpd getah tu..
si anak mmg degil..
cube melawan..

tap!!
lg sekali si ayah meghayunnya..
shggakan bunyi pukulan tu dpt aku dgr..

aku terkilan..
tgkkan telatah si arab nie..
apakah dia x kesian memukul anaknya camtu?smpaikan didgri pukulan dia tu?..
arab2 yg laen pn hnye tgk..
de gak kdgran suara dr belakang jerit..

"haram mua'laik!!'

tanda bantahan..
si ayah tak endah..
dgn serius..

kali ketiga dia memukul anaknya..
si anak menangis lg kuat..

aku tak fhm nape begitu kasar kelakuannya..
dgn muke seriusnya..
sedkit tak tnjukkan belas kasihan..
tulah yg terdetik dlm hati time tu..
nak halang..
tp aku sdiri blum ckup berani nak tegur..

by then..
seorg laki arab nie bgun..
g kat arah si ayah nie...
gaya mereka menarik perhatian aku...
aku pasang r telinga ckit..
nak dgr pe diorg ckp..

dlm bhse arab..
nk tulis pn..
aku bkn fasih sgt b.arab..
tp nie r yg dpt didgr dr perbualan diorg..
lbih sng translate dlm b.melayu..

si lelaki mule menegur..

"nape kamu buat anak kamu camtu?"

si ayah diam..tunduk..

aku pn x brape nk tgkp sgt diorg ckp..
certain2 ayat dia agk laju..
tp nie yg seterusnya laki tu ckp..

'kamu x boleh pukul anak kamu cmtu"..

si ayah terus membisu..

"kamu harus berlembut dgn dia..dia brulah bdk kecil.."
"xtau ape2 pn psal dunia nie"

agk berbhase si arab nie ckp..
pnjg gak r dia berckp..
tp aku tertarik dgn satu ayat dia nie..
dlm antara ayat dia yg terakhir..
secara perlahan dia ckp..
n nilah aku dpt tgkp

"anak ini adlah nikmat Allah kpd kamu..
kamu harus menyayanginya...
maka dari situ kamu akn rasa kasih syg Allah kpd kamu...
dgn anak kamu perlulah bersabar..
dan stp sabar kamu ,moga Allah akn membalasnya dgn kebaikan yg tiada pd kamu"..

begitulah dlm bnyk2 kata2 manis arab nie..
antara kata2 mereka..mmg ade hikmahnya..

si ayah terus mendiam..
menundukkan diri..
tapi si anak yg tak mengerti..
hnye menangis dr td..
si laki td tnye si anak nie..
ape yg dia nak..
rupe2nya..
si anak nie..
cme nak ambil satu fail besar dr tgn ayahnya..
aku pn xtau fail ape..

si anak tu amik fail dr tgn ayahnya yg masih terdiam dr td..
dia pegang..
si anak nie kembali senyum..
pndg luar tgkp..
tp bgku si anak ini mmg nakal..
smpat gak dia mengacau kakaknya..
tp itulah hakikat seorg anak kecil..
mereka tidak mengerti stp ape yg mereka lakukan..

bg si ayah..
doaku pdnya..
agar dilembutkan hatinya bersabar dgn kerenah anaknnya..
tidak salah utk merotan anak yg nakal..
tp biarlah berpada..
ade beza utk merotan..
merotan kerana syg..
dan merotan kerana beban anak pd dirinya..

dan stp anak yg kecil tu..
merekalah yg ceriakan warna dunia nie..
dan itulah nikmat Allah pd kita..

wallahua'alam~

(rindukan adikku yg bongsu...3 weeks more..hehe)

Sunday, July 5, 2009

:::Just Silence:::

Nothing else..





Just silence~






Shouldn't trust it..

once again..

Friday, July 3, 2009

:::The Last Walk:::

Today..
the last walk for me..

the exam starts tomorrow..
my final exam for this year..

hope to be the best..
yup..
tough road gonna be..
starts from tomorrow..

there's no other quotation could stick on..

"just believe in yourself"


may Allah bless us with ease on all for our examinations..


bitaufiq wannajah..

for all 1st year students..
alexandria university,egypt..

Tuesday, May 19, 2009

35 Petua Pelajar Cemerlang

Berikut merupakan petua-petua dan ciri-ciri yang ada pada pelajar cemerlang, dari Dr Fadzilah Kamsah. Pelajar cemerlang akan:

1. Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.

2. Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:
(a) kita ingat 10 % apayang dibaca
(b) kita ingat 20% apa yang didengar
(c) kita ingat 50 % apa yang didengar & dilihat
(d) kita ingat 70% apa yang dicakapkan
(e) kita ingat 90% setelah dipraktikkan

3. Belajar secara aktif dengan pen/pensil ditangan.

4. Belajar 3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).

5. Belajar dalam persekitaran kondusif.
(a). pastikan cahaya adalah terang
(b) kurangkan gangguan bunyi
(c) tampal poster yang mengandungi slogan yang menaikkan semangat belajar
(d) tampal gambar-gambar yang menenangkan fikiran
(e) kerusi dan meja menghadap kiblat
(f) jangan lupa untuk senyum

6. Tidak ponteng kelas. Kalau tertinggal kelas, salin nota dari rakan.

7. Mengulang kaji menggunakan kaedah 'output learning' iaitu belajar untuk melatih otak menggunakan maklumat yang terkumpul. Ini dapat dilakukan dengan membaca buku/nota, ingat kembali, lakar/tulis, sebut apa yang difahami, dan jawab soalan.

8. Tahu teknik merangsang memori:
(a)memasukkan maklumat dalam memori (registration)
(b) menyimpan maklumat dalam sel memori (retention)
(c)mengingat kembali (recall)
(d) menggunakan maklumat untuk menjawab soalan atau kegunaan lain (application)

9. Sentiasa awal dan mendahului:
(a) persediaan awal akan memberikan permulaan yang baik dan memberi tanggapan yang positif pada guru.
(b) pelajar yang mendapat A pada ujian lazimnya akan dapat mengekalkan kejayaannya.
(c) belajar awal ketika tiada tekanan adalah tidak membosankan.
(d)untuk sentiasa awal dan mendahului, bacalah dahulu sekali atau 2 kali sebelum guru mengajar.

10. Berbuat baik dengan guru. Setiasa hormati dan sayangi guru.

11. Mempunyai teknik membaca yang betul:
(a) duduk dengan tegak & bernafas dengan betul
(b) memberikan tumpuan sepanuhnya
(c) menggunakan jari telunjuk untuk membaca
(d) menyesuaikan kelajuan membaca dengan kesukaran bahan bacaan

12. Sentiasa mengawasi pencuri waktu belajar iaitu angan-angan kosong, bertangguh & malas.

13. Membaca doa penerang hati setiap kali selepas sembahyang, sebelum mengulangkaji, dan sebelum menghadapi peperiksaan.

14. Tidak membuang masa dengan belajar ketika letih.

15. Mengadakan rehat sebentar setiap 20 minit mengulangkaji.

16. Belajar mengikut waktu yang sesuai dengan diri (according to your biological clock). Bagaimanapun, perlu tahu waktu-waktu yang sesuai untuk belajar iaitu sebelum, selepas bangun, selepas mandi air panas, selepas baca al-quran/zikir selepas riadah dan selepas berdoa.

17. Mengulang kaji secepat mungkin. Ulang kaji ringkas selepas belajar (kita akan lupa 80% selepas belajar).

18. Mengulang kaji secara bersendirian atau berkumpulan.

19. Tahu mengulang kaji adalah aktiviti pembelajaran terpenting sebelum peperiksaan.

20. Mengulang kaji pelajaran berulang-ulang kali.

21. Mengulang kaji apabila mulai terlupa.

22. Tahu petua mengulang kaji

(a)cari tempat yang tenang dan serasi dengan jiwa kita
(b) siapkan semua 'bekalan' dengan sempurna
(c) duduk tegak dikerusi yang selesa
(d) baca doa penerang hati
(e) baca buku atau nota mengikut teknik membaca yang betul
(f)fikir dan ingat kembali isi utama
(g)catat/lakar
(h) semak semula ketepatan maklumat
(i)ulang sebut atau ceritakan pada orang lain
(j) buat rumusan
(k) jawab soalan
(l) tampal maklumat yang rumit di dinding
(m) baca doa tanda kesyukuran selepas belajar

23. Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas beajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya.

24. Tahu petua-petua agar tidak lupa:
(a) jangan makan kepala ikan
(b) jangan makan organ dalaman
(c) jangan minum semasa makan
(d) jangan minum atau makan makanan yang tercemar oleh semut
(e) jangan melihat kemaluan
(f) jangan melihat buih
(g) jangan membaca nama pada batu nisan
(h) banyakkan makan makanan yang mengandungi soya seperti tempe, tauhu dan lain-lain
(i) banyakkan makan kismis, kurma dan madu
(j) banyakkan makan kekacang
(k) pakai minyak wangi ketika belajar atau menghadapi peperiksaan
(l) jangan makan sehingga terlalu kenyang
(m) jangan kencing berdiri

25. Tahu kemahiran mengingat:
(a) tampal nota-nota penting di dinding
(b) tukar perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
(c) gunakan kaedah akronim
(d) reka cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat
(e) pecahkan maklumat kepada kumpulan kecil

26. Cekap mengatur jadual belajar:
(a) mempunyai jadual belajar
(b) patuh kepada jadual
(c) buat jadual yang boleh diikuti

27. Tidak menangguh belajar pada saat akhir dan tidak menumpukan peperiksaan sebagai dorongan untuk belajar.

28. Cari maklumat mengenai subjek yang tidak diketahui. Sediakan perkara-perkara yang tidak diketahui dan dapatkan penyelesaian dari orang yang lebih arif.

29. Membina kepelbagaian dalam pembelajaran. Sebagai contoh, satu hari dipelbagaikan cara dan topik untuk belajar.

30. Menggunakan masa terluang untuk mengulang kaji atau mencuri masa.

31. Membawa nota ke mana-mana sahaja (kecuali ke tandas).

32. Pelbagaikan tempat belajar.

33. Menyedari guru-guru adalah sumber ilmu yang baik. Tanya guru apabila tidak faham

34. Menjadikan nota-nota menarik seperti membuat corak, menggariskan isi penting dan sebagainya.

35. Ciri-ciri pelajar cemerlang:
(a) taat kepada Allah
(b)mendirikan sembahyang
(c)menghormati kedua ibu bapa dan sentiasa mendoakan mereka
(d)hormati & sayangi guru
(e) bersungguh-sungguh dalam melakukan kerja untuk mencapai kecemerlangan.
(f) suka pada setiap mata pelajaran yang dipelajari
(g)membantu rakan yang memerlukan
(h)berdoa dan bersyukur kepada Allah
(i) sentiasa bertawakal
(j) mahir dalam setiap mata pelajaran

Kita juga perlu ingat pelajar yang cemerlang, adalah juga cemerlang pada akhlak dan tingkah lakunya dan seimbang dalam kehidupannya. Kecemerlangan pelajar bukan semata-mata dilihat pada nilai akademiknya sahaja. Semoga bermanfaat.