Saturday, October 31, 2009

:::Jgn Berkira:::



alhamdulillah..

blok ke-2 da pn bermula..
haematology..
jadual pn da semakin padat..
ari pn semakin kesibukan dgn kuliah2 n klas praktikal...

sudah tentunya..
bila nk msuk lecture hall..
buku menjdi satu keperluan sbg rujukan..

cme..
sejak keblekangan ni..
ade certain kata2..
berngiang2 kat telinga aku..

pnh sekali..

"weyh..apsal ko beli buku nie?..mahal..buat membazir je...baik ko fotostate je..murah"


lg satu..


"giler mahal r buku kuliah..x berbaloi btul..da r fotostate je..smpai *** genih"..


pnh aku berjln..bile ditnye brape harga buku kat tgn aku..lps aje aku menjwb...


"buat ape ko beli..?membazir r..bknnye lecturer nk pakai sgt pn..buku arab nie bnyk fotostate je"..



beginilah kata2 yg selalu dilemparkan..

smpaikan aku sdiri da pn lali nk mendgr..

ayat2 camnie da terlalu biasa didgri..
bermula dari thun lpas lg..
bile start musim nk membeli buku..
itulah yg yg acap kali yg berngiang2...
menjd topik perbualan..

kali ini..
aku bercdg utk menulis akannya..
sbg peringatan bg diriku..
dan juga sbg nasihat kpd shbt2 yg laen..

aku sering tertnye2..
mengapakah kita perlu berkira apabila nk kluarkan duit utk membeli buku?...
tidak dinafikan..
buku2 yg dijual mmg btul2 mahal..

tp..

muhasabahlah diri kita

pnhkah kita merungut..
bila kita kluarkan duit nk beli satu i-Pod?..

prnhkan kita berkira..
bila kita kluarkan duit utk beli sebuah hp yg baru?

prnhkan kita bising..
bila kita keluarkan duit utk beli accessories2 laptop kita?
semuanya kita lakukan..
agar nmpk loaded..
bak kata pepatah melayu skang..

"tak ditelan dek zaman"..

gitulah hidup moden mengajar anak2 muda..
semuanya perlu mengikut peredaran zaman...

tp..
apabila smpai utk membeli sbuah kitab..
10 kali kita berfkir..
siap kira bajet..
ini utk ni..
yg ini utk buku ni..
gitulah yg berlaku..

persoalannya..
rugikah kita membeli sebuah ILMU?

klulah kita membeli brg2 mewah yg laen..
2-3 thun pkai..
rosak..expire...
tukar lak yg baru..

tp..
pnhkan itu berlaku pd sebuah BUKU?
pnhkah ia akn expire..?
prnhkah ia akan rosak?..
kita x sedar..
lagi bnyk kita menggunakannya..
lg bertmbh ILMU kita..
tidak prnh sedkit pn berkurangan..

buku bknlah sekadar buku di luarannya..
tp apa yg penting..
adlh ILMU dr dalamnya..
ILMU sbg pembentuk lahiriah kita..

kita selalu berimpian..
"aku nk jd org berjaya"..
"nk jd the Top"..
tp bgaimanakah semua nie akn berlaku
klu kita sdri berkira utk korbankan harta kita..
hnya utk membeli sebuah kitab?..

itulah sifat moden kita skrang..
ckup berkira utk berkorban mencari ilmu pengetahuan..
pelbagai alasan diletak..

bknnya x mampu..

tgk sdiri bgmane org2 yg susah..
terpakse bekerja mkn gaji..
semata2 utk menampung pelajarannya..

kita tidak mengharungi tahap itu..
segalanya ditanggung..
tidak salah utk berbelanja..
nk beli hp ke..
nk beli i-Pod ke..
or nk beli laptop ke..
dan sewajarnya bersederhana..

dan
bile nk beli buku tu..
biarlah gembira yg bertakhta di hati..
gembira sbb kita bakal menmbhkan ilmu di hati kita
bknnya mengeluh..
harta terbang dek krane sebuah buku..

kita inginkan berjaya..
maka..
cintailah ILMU..
berusaha ke arahnya..
Insya-Allah..
terdpt keredhaan Allah bg mereka yg bersusah utk mencarinya..
tiada pernah rugi..
utk menukar harta bg mencari keredahaanNya..


wallahu'alam..


11 comments:

  1. MARA kasi elaun buku ribu-ribu, lagi mau berkira ka, adoilaa, dr salah guna duit tu beli benda ngarut, baik beli buku ker, stetoskop ker, lab-coat ker, isk3.

    ReplyDelete
  2. Pembelian buku juga boleh diibaratkan pembeliaan saham yang tidak pernah rugi. PElaburan yang bijak. Kalau kita x pernah bca buku pun, setidak-tidak pun anak-anak akan terdetik untuk membaca kelak.

    ReplyDelete
  3. yup..
    btul tu yadi..

    tp jauh yerk..
    da smpai anak tu..
    semcm je..
    hehe ;p

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. itu leh rujuk kate2 yadi di ats..

    time exam..
    bkak gak nnt..
    tol x,abu?

    ReplyDelete
  6. mesti r beli buku..
    no potostat2, tp tkilan jgak la sbab kualitinye x seberapa.. kata dh maju, tp masih hitam putih je...

    ReplyDelete
  7. Insya-Allah..
    x lame lg tu..
    ade r pembaikannya...

    aslkan selagi boleh dignekan utk membace..
    leh dpt manfaatnya..

    ReplyDelete
  8. jom join komuniti forum perubatan iskandariah

    http://iskandariah.perubatan.org/forum/index.php

    ReplyDelete
  9. Sebenarnya kita bukan tngok pada kualiti pencetakkan sesuatu kitab 2. Tapi pada isinya. Ulama dulu 2 contohnya mcm imam AL-syafie. Seorang yang kuat bermujahadah dalam menuntut ilmu sehingga kertas terpakai pun dia guna untuk salin ilmu sehinggakan penuh bilik dia dengan kertas2. Jadi apa taraf kita? Orang dulu2 baca buku pakai kulit kambing, daun2? Nak test??? BOleh aje.. Bukan setakat banyak nk kena simpan. Berbau gak lagi. Waalahualam. Sama2 kita renungkan (aku pun kadang2 merungut)...

    ReplyDelete
  10. nice post afiq. =D
    setuju sgt la..
    buku yg isi die bole gune smpai bile2..
    pny la merungut nk kuarkn duit beli..
    gi shopping gadget bole lak..
    *terasa.. beli DSLR bole lak, xkn nk beli buku xle lak.. dtg sini bljr do.. prioritize pls.. hehe*

    biarlah mhl mane pn,x berbaloi ke sbb taraf fotostat je.. xyah byk songeh, niat byr lebih tu nk tlg bg fund kt department.. mane r tau lps ni diorg bole beli printer hebat2 dgn duit yg kite byr tu.. insya Allah.. hehe

    ReplyDelete